Monday, 29 January 2018

Vores færdige loop model, til dem som ønsker at læse noget om vores tanker og erfaringer.

Loop modellen

Tema: Kultur (Læs kulturmøder i pædagogisk praksis). Udveksle forskelle på kulturelle tilgange til hverdags rutiner.
Teknik: Forskellige metoder til at vise/fortælle en historie. Sokketeater, dukketeater, sang, oplæsning, stop motion.
Vi har opfundet en svane (Danmarks national fugl) som vi ”sender” til Filippinerne for at lære noget om deres kultur. Vi vil gerne have dem til at ”sende” et dyr op til os, som skal lære noget om dansk kultur. Som vi har lavet en video af en dansk hverdag for et skolebarn.
De har opfundet en skildpadde, som de har sendt tilbage til os med en video af deres hverdag. De ønsker at opleve den danske natur, og høre om hvilke danske dyr vi har.
Vi føler ikke at de benspænd, vi stiller dem i Filippinerne bliver opholdt, og de videoer vi får tilbage, ligner mere noget spontant lavet, fordi at det lige var let. Hvis ben spændende er for grænseoverskridende, kunne man godt formulere det til os.

Æstetik og kreativitet: Via historien giver vi mulighed, for at både børnene og os selv har præg på historien. Vi har valgt at udfordre os selv samt børnene æstetisk, via forskellige former for udtryk. Da vi ikke må bruge samme fremgangsmetode flere gange. (Har du lavet dukketeater, skal du lave noget andet næste gang.)
Vi har valgt at holde fokus på historien og blande forskellige fremgangsmetoder, i stedet for at holde os til en per video.
Vi har udfordret os selv i at synge en del i den seneste video, som har været meget grænseoverskridende for os, samt været meget mere på kameraet.

Kultur: Vi har valgt at eksperimenterer med brugen af diverse apps, og udtryksformer i en fortælling. Samt udforske den Filippinske kultur og dele den danske kultur.
Vi har set ”Sofus”, ”Riising og mor”, ”Return of the tribe” og forskellige videoer om Filippinsk kultur, til inspiration af udvekslingen af vores kulturer og historien.
Vi har fundet ud af den store forskel, hvor meget at dans betyder for dem i Filippinerne, i forhold til hvor lidt betydning dans har i dansk kultur.
Fødselsdage lyder til at blive fejret på en helt anden måde i Filippinerne, selv naboer og bekendte er inviteret til fødselsdagene, og de spiser kylling og pasta, som er meget fin mad i Filippinerne. Men på børnehjemmet fejres fødselsdagene kvartal, og med kage og sang, men ellers er de ligesom en hver anden dag. Vores video faldt derfor i lidt dårlig jord, da det er et ømt punkt for børnene.
Dette overraskede os en del, da vi med pædagogiske øjne, mener at det er vigtigt at snakke om ømme punkter hos individet. Samtidigt havde vi slet ikke tænkt på, at det kunne være et ømt punkt for børnene.

Ramme: Vi samarbejder med et børnehjem på Filippinerne, hvor at vi har tænkt os at formidle fortællingen, igennem forskellige apps og kreative metoder.
Vi har fundet ud af at børnehjemmet kun er for drenge i alderen 9-12, og at de voksne (Studerende) vi samarbejder med, har minimal tid med børnene, som videoerne bager præg af.

No comments:

Post a Comment